Followers

Thursday, April 2, 2009

Arah Kiblat....

Nih aku dapat URL untuk menentukan arah kiblat walaupun dimana kita berada, boleh check dlm internet.. sistem nih di integratekan dengan google.com ... amat bermanfaat.

Basically, korang hanya masuk dlm website nih : http://www.qiblalocator.com/
pass tuh korang taip je lokasi yang korang nak carik, contoh kat sini, aku buat opis aku kat kertih & umah aku di dungun.

Line merah tuh adalah line yang menunjukkan tanda arah ke Kaabah di Mekah.




Cikgu aku dulu masa mengajar akukat sekolah agama, dia kata banyak cara nak menentukan arah kiblat ni. antaranya:

- dengan ukuran kayu yang ditegakkan ketika siang hari, lihat bayang2 dia
- kalau malam pulak, tengok kat langit tuh ketika tiada awan malam, lihat lah 3 buah bintang yang sebaris, 3 bintang nih dari dulu sampai sekarang ada je takkan hilang...
- beli kompas arah kiblat.. paling mudah dan boleh dibawak kemana mana, dan diguna pada bila bila masa...


selamat mengguna...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...